صفحه اصلی
قیمت طلا و ارز لحظه ای (ریال)

پلاتینیوم چیست؟ کاربردهای پلاتین

معامله کردن و خرید و فروش طلای اب شده،نحوه قیمت گذاری شمش طلا،تمامی راه های سرمایه گذاری در بازار طلا، خرید و فروش طلا اب شده با بهترین قیمت در پله آهنی بازار بزرگ تهران مرکز خرید و فروش طلا آب شده.

آیا میدانید پلاتینیوم چیست و چه کاربردی دارد؟


پلاتینیوم چیست

یکی از فلزات سنگین و گران بهایی که در جواهرسازی و سرمایه گذاری کاربرد بسیار زیادی دارد پلاتینیوم (مشهور به پلاتین) است. ریشه‌ی این کلمه اسپانیایی بوده و از واژه‌ی پلاتینا (pelatina) به معنی نقره کوچک گرفته شده است. پلاتین به علت چگالی بالا و خاصیت چکش خواری که دارد برای تولید زیورالات بسیار مناسب است.

با ما همراه باشید تا هر آنچه که درباره فلز پلاتینیوم لازم است بدانید را به شما توضیح دهیم.

 

پلاتین به شدت کم یاب است؛ با اینکه از نظر ظاهری شباهت زیادی به نقره دارد اما قیمت پلاتین بسیار بیشتر از نقره است. این فلز سفید رنگ نسبت به خورگی و دمای زیاد مقاومت بالایی از خو نشان می‌دهد. استفاده از این فلز به عنوان زیورالات به نسبت استفاده از سایر فلزات بیشتر توصیه می‌شود؛ چرا که به مراقبت و نگهداری چندانی نیاز ندارد و نسبت به طلای سفید و نقره از مقاومت بیشتری برخوردار است و مهم‌تر از همه کمتر به تعمیر نیاز پیدا می‌کند. پلاتین ضد حساسیت و آلرژی نیز می‌باشد، از این رو برای کسانی که پوست حساسی دارند و نمی‌توانند از هر فلزی استفاده کنند توصیه می‌شود از پلاتین استفاده کنند.

 

با خانواده‌ی گروه پلاتین آشنا شوید!

پالادیوم چیست؟ توجه ویژه سرمایه گذاران به پالادیوم

 

چرا از آبکاری رادیوم در جواهرات استفاده می‌شود؟

 

چرا فلز پلاتین گران قیمت است؟

این فلز اعلاترین نوع طلای سفید است. سنگین‌ترین و سخت‌ترین فلز سفید، پلاتین است. یک مکعب 15 سانتی پلاتین در حدود 75 کیلوگرم وزن دارد؛ به همین علت است که دوام این فلز سفید برای ساخت حلقه و دستنبد که روزانه استفاده‌ی بیشتری نسبت به سایر زیورالات‌ها دارند انتخاب مطمئن تری است.

 

جهت خرید و فروش طلای اب شده با بهترین قیمت با کارشناسان ما در ارتباط باشید:

02155574161 - 09121397259

 

پلاتینیوم را از کجا میتوان یافت؟

قرن هاست که فلز پلاتین کشف شده است. بیشترین مقدار کشف شده از این فلز گرانبها در آفریقای جنوبی، روسیه و کانادا است. به تازگی محققان نیز دریافته‌اند که بر روی سطح ماه و شهاب سنگ ها پلاتین نیز وجود دارد.

 

مشخصات سنگ پلاتین

کاربردهای فلز پلاتین

 در سال 2010 تنها 30 درصد از فلز پلاتینیوم در ساخت جواهرات و زیورالات استفاه میشد. بیشترین استفاده این فلز گران بها در صنعت خودروسازی جهت جلوگیری از تولید گازهای گلخانه ای است. در شیمی درمانی نیز استفاده از این فلز برای درمان تومور ها کمک کننده است.

 

گران قیمت ترین فلزی که در جواهر سازی استفاده می‌شود چیست؟

اگرچه این باورهمگانی وجود دارد که پلاتین گرانترین فلز استفاده شده در صنعت جواهرسازی است اما فلز دیگری به نام رودیوم وجود دارد که به علت کمیاب بودن ارزش بیشتری دارد. رودیوم (rhodium) به عنوان روکش برای طلا و نقره به کار می‌رود و باعث ایجاد درخشندگی زیورالات می‌شود. پلاتین دومین فلز گران بها در ساخت جواهرات است.

 

تفاوت طلای سفید و پلاتین

طلای زرد و معمولی را با رودیوم آبکاری می‌کنند و در نهایت طلای سفید به وجود می‌آید. رودیوم به کار رفته در این فرایند باعث درخشش و زیبایی طلای سفید می‌شود. در مقایسه بین طلای سفید و پلاتین، ظاهر پلاتین کمی خاکستری است. در طول زمان هر کدام از آن‌ها نیاز مجدد به ابکاری و پولیش پیدا می‌کنند. طلای سفید به مرور زمان طلایی می‌شود و پلاتینیوم نیز کدر می‌شود اما با جلای مجدد می‌توان دوباره ظاهر آن‌ها را براق و درخشان کرد.

 

پلاتینیوم چیست

 

جهت خرید و فروش طلای اب شده با بهترین قیمت با کارشناسان ما در ارتباط باشید:

02155574161 - 09121397259

 

چرا از پلاتینیوم به عنوان حلقه‌ی طلا استفاده می‌‌کنند؟

پلاتین به طور طبیعی سفید است و تا حدود 95 درصد خالص است. هزینه‌ی نگهداری از پلاتین به نسبت طلا و نقره کمتر است و به طور کلی به مراقبت آنچنانی نیاز ندارد و برای استفاده‌ی روزانه نیز بسیار مناسب است. حلقه‌های پلاتینی به علت ظاهر سفید و زیبا، دوام، و کمیاب بودن برای ساخت حلقه‌های عروسی کاربرد فراوانی دارد. از طرف دیگر در اسلام طلا برای مردان حرام اعلام شده است؛ به همین دلیل است که استفاده از پلاتین به عنوان حلقه ی ازدواج مردانه کاربرد فراوانی دارد.

 

راهکارهایی برای نگهداری از جواهرات ساخته شده از پلاتین

زیورالات خود را در جعبه و ساک‌های جدا نگهداری کنید تا دوام و کیفیت آن‌ها حفظ شود و توسط قطعات دیگر دچار خراشیدگی نشوند.

زیورالات خود را به وسیله ی صابون ملایم و آب بشویید.

بسیاری از مواد شوینده به پلاتین آسیب نمی‌زند اما بعضی ترکیبات شیمیایی به کار رفته در آن‌ها موجب آسیب دیدگی می‌شود. بنابراین فراموش نکنید در هنگام تمیز کردن خانه و استفاده از شوینده‌های گوناکون جواهرات خود را در بیاورید.

اگر خواهان ایجاد تغییرات در زیورالات پلاتینی خود هستید مانند پولیش و آب کاری و یا تغییر اندازه حتماً به تعمیرکاران و جواهرسازان معتبرمراجعه کنید.

 

بیشتر بخوانید:

نحوه ذوب کردن طلا

سرمایه گذاری در بازار طلا

ری گیری به چه معناست

 

جهت خرید و فروش طلای اب شده با بهترین قیمت و جذب سرمایه گذاران بزرگ طلا با کارشناسان ما در ارتباط باشید: 02155574161 - 09121397259

 

می‌توانید برای آگاهی از آخرین اخبار طلا و سکه و نیز مشاهده ی جدیدترین مقاله ها، به طلای اب شده مراجعه نمایید.

1399/4/2,10:37:00 | Talaabshode

دیدگاه خود را به اشتراک بگزارید :

0 / 30