صفحه اصلی
قیمت طلا و ارز لحظه ای (ریال)

رادیوم چیست ؟ با نکات کلیدی در آبکاری رودیم آشنا شوید

رودیم (rhodium) چیست؟

اول از همه، رادیوم یک فلز گرانبها و با ارزش در جهان است، که میتواند 10 تا 25 برابر قیمت طلا، ارزش گذاری شود. رودیوم یا به انگلیسی rhodium عضوی از خانواده فلز پلاتین است، که به رنگ سفید نقره ای است،از ویژگی های آن می‌توان شفافیتی بالا، ضد خوردگی، سخت تر از طلا و دوامی بالا را نام برد. با این حال، رودیم یک فلز با ساختار شکننده است که به راحتی شکل گرفته نمی‌شود. به همین دلیل از این فلز ارزشمند به تنهایی نمی‌توان برای ساخت کامل یک انگشتر استفاده کرد. اما هنگامی که از رودیم برای آب کاری جواهرات استفاده شود، دوام فلز افزایش پیدا خواهد کرد.

گروه پشتیبانی طلای اب شده همواره به دنبال کمک به شما برای شناخت بهتر فلزات گرانبها، جواهرات و ساخت جواهرات است، در این مقاله ما قصد داریم شما را با فلز ارزشمند رادیوم آشنا کنیم. تا آخر مقاله با ما باشید.


نادرترین و با ارزش ترین فلز گرانبها دنیا کدام فلز است؟

رودیم نادرترین و با ارزش ترین فلز گرانبها در دنیا شناخته می شود. کاربرد اصلی رودیم در مبدل های کاتالیزوری خودرو است، جایی که میزان خروجی گاز های اکسید نیتروژن (NOx) را که از ترکیب اکسید نیتریک (NO) و دی اکسید نیتروژن (NO2) بر اثر احتراق در خودرو به وجود می آید، را در جو کاهش می‌دهد. تقریبا در سال 2019-2020 تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند مربوط به صنایع خودرو سازی بوده است چرا که رودیم از نظر عملکردی برای تبدیل NOx به گاز های بی ضرر بسیار عالی عمل می‌کند.

 

انگشتر با ابکاری رادیوم

 

کاربرد رادیوم در صنایع دیگر:

کاتالیزوری برای تولید اسید های نیتریک و استیک در صنایع شیمیایی

آب کاری فلزات گرانبهایی همچون طلا و نقره برای شفافیت بیشتر و افزایش مقاوت در مقابل خراشیدگی و لکه دار شدن

 

به طور کلی، رودیم کمتر از 1.15 میلیون اونس در سال 2019 مصرف شده است. این مقدار ناچیز فقط 32 تن وزن میگیرد که میتوان به راحتی آن را در یک کامیون جا کرد.

 

برای تبدیل اونس به گرم همین الان کلیک نمایید!

 

استخراج رادیوم به چه شکل صورت می‌گیرد؟

در سال 2019 تامین rhodium در معادن بیش از 750,000 اونس و بعلاوه 315,000 اونس از بازیافت رودیم در جهان بوده است که منجر به کسری 50,000 اونسی شده است. این به این معنی است که اگر تقاضا ها برای خرید این فلز ارزشمند بالا رود، هیچ راه سریعی برای تولید و عرضه آن وجود ندارد. وجود محتوای رادیوم در پوسته زمین بسیار نادر است، و این فلز به عنوان محصولی جانبی در کنار استخراج پلاتین، پالادیوم و نیکل استخراج می شود. چیزی به عنوان معدنی خاص برای رودیوم در جهان وجود ندارد. تولید کننده عمده ی رودیم در جهان کشور آفریقای جنوبی است. آفریقای جنوبی سالانه بیش از 85% از منابع رودیم در جهان را تامین میکند.

 

با شرکت های استخراج گر و تولید کننده رودیم در آفریقای جنوبی آشنا شوید:

کمپانی Sibanye Stillwater میزان تولید رودیوم در سال 2019 - 22%

کمپانی Anglo Platinum میزان تولید رودیم H12020، 34%

کمپانی Impala Platinum میزان تولید رودیم H12020، 25%

 

نحوه استخراج رودیم به چه صورت است ؟

 

چرا برای آب کاری طلا و جواهرات از رودیوم استفاده می شود؟

آبکاری رادیوم که به آن dip rhodium یا rhodium flashing نیز گفته می‌شود، برای افزایش دوام، درخشندگی و افزایش جذابیت یک جواهر استفاده می‌شود. یک جواهر با روکشی از رودیم در مقابل خراش بسیار مقاوم است. آبکاری رودیم عمدتا در فلزات ارزشمندی چون طلای سفید، پالادیوم و نقره استفاده می‌شود. صخامت اکثر آبکاری های رودیم 0.75 تا 0.1 میکرون است.

 

ضخامت آبکاری رودیم چقدر باید باشد؟

ضخامت ایده آل برای آبکاری رودیم از 0.75 تا 0.1 میکرون است. اگرچه به نظر شما این امر بسیار نازک به نظر می‌رسد. اما برای انگشتر و سایر جواهرات با ارزشی که در معرض سایش و خراش هستند به اندازه کافی ضخیم است. برای جواهراتی مانند گوشواره و آویزهای گردنی که بسیار کمتر از انگشتر و ... در معرض سایش و خراش هستند، ضخامت آبکاری بین 0.10 تا 0.50 قابل قبول است.

 

تفاوت طلای اب کاری شده با رادیوم و بدون رادیوم

 

آبکاری رادیوم چقدر باید ضخامت داشته باشد؟

ضخامت ایده آل برای آبکاری رودیم 0/75 تا 0/1 میکرون است. اگرچه ممکن است این امر بسیار نازک به نظر برسد، اما برای انگشترها و سایر جواهرات که در معرض سایش خشن هستند به اندازه کافی ضخیم در نظر گرفته می شود. برای وسایل جواهر مانند گوشواره و آویزهایی که پناه بیشتری دارند و یا برای جواهراتی که مرتباً پوشیده نمی شوند ، ضخامت 0/10 تا 0/50 قابل قبول است.

اگر آبکاری رودیوم خیلی ضخیم باشد، به دلیل شکنندگی رودیم میتواند ترک بخورد، و اگر خیلی نازک باشد، میتواند باعث تغییر رنگ جواهر شود.

 

قیمت لحظه ای طلای 24 عیار!

 

آیا برای طلای زرد هم میتوان از آبکاری رودیم استفاده کرد؟

با استفاده از روکش رودیم میتوانید طلای زرد خود را به رنگ سفید تغییر دهید. با این حال به یاد داشته باشید با ازبین رفتن آبکاری طلای زرد شروع به تغییر رنگ از سفید به زرد می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق شما به تعداد دفعات بالا نیاز به آبکاری مجدد طلای زرد دارید.

 

قیمت لحظه ای طلای 18 عیار!

 

انشگتر با ابکاری رودیم

 

آبکاری رودیم برای افرادی که به فلزات ارزشمند حساسیت دارند!

اگر شما جواهری دارید که با انداختن آن شروع به حساسیت پوستی می‌کنید، حتما از آبکاری رودیم استفاده کنید. آب کاری رودیوم ضد حساسیت است و به هیچ وجه واکنش پوستی یا حساسیت ایجاد نمیکند. چرا که فاقد هرگونه ماده حساسیت زا مانند نیکل است.

حساسیت پوستی در طلای سفید!

در ساخت طلای سفید اغلب از نیکل استفاده می‌شود. به همین دلیل احتمال مبتلا به حساسیت های پوستی افزایش پیدا می‌کند. با استفاده از آبکاری رودیم میتوانید از ابتلا به حساسیت های پوستی جلوگیری کنید، اما این را به یاد داشته باشید که با از بین رفتن آبکاری رودیم، ممکن است دوباره در معرض آلرژی های پوستی قرار بگیرید. پس حتما آبکاری مجدد را فراموش نکنید. 

 

چه کار کنیم تا آبکاری رادیوم از روی جواهرات از بین نرود؟

آبکاری انجام شده روی جواهرات بعد از مدتی از بین‌میرود، اما چند مرحله وجود دارد که با رعابت و انجام این موارد می‌توانید ماندگاری آبکاری را افزایش دهید.

 

شستن مداوم دست های میتواند ماندگاری آبکاری رادیوم را ازبین ببرد.

هنگام کار با مواد شیمیایی حتما انگشتر خود را از دست بیرون بیاورید یا از دستکش استفاده نمایید.

کلر موجود در آب استخر سبب می‌شود تا به ابکاری انجام شده روی جواهرات آسیب برساند.

از تماس انگشتر با عطر، ادکلن و مواد آرایشی پرهیز کنید، اگر این اتفاق افتاد خیلی سریع با دستمال باقیمانده مواد را پاک کنید.

 

قیمت آبکاری رادیوم در بازار چقدر است؟

از آنجا که رودیم بسیار نادر و گران است، آبکاری تا حدودی هزینه بر است. آبکاری مجدد یک حلقه طلای سفید میتواند تا 100 دلار هزینه به همراه داشته باشد. اما قیمت ها بر اساس کیفیت رادیوم، مهارت جواهرساز و اندازه جواهرات متفاوت است. لازم به ذکر است که به دلیل نیاز به آبکاری مجدد در جواهرات، با گذشت زمان مبلغ بسیار زیادی صرف آبکاری رادیوم شده است. پس بهتر از این نوع آبکاری در فلزاتی که به خودی خود سفید و براق هستند استفاده شود.به طور کل هزینه نگهداری بالایی دارد.

 

نمودار قیمتی رادیوم از ماه دسامبر 2019 تا 2020 در کشور انگلستان ( قیمت به دلار)

نمودار قیمتی از سال 2019 تا 2020  رادیوم

 

می‌توانید برای آگاهی از آخرین اخبار طلا و سکه و نیز مشاهده ی جدیدترین مقاله ها، به طلای اب شده مراجعه نمایید.

1399/11/11,10:48:00 | Talaabshode

دیدگاه خود را به اشتراک بگزارید :

0 / 30