صفحه اصلی
قیمت طلا و ارز لحظه ای (ریال)

پالادیوم چیست ؟ توجه سرمایه گذاران به بازار پالادیوم !

پالادیوم چیست؟

پالادیوم (Palladium) یک فلز براق و نقره رنگ است که در بسیاری از محصولات تولیدی مانند محصولات الکترونیکی و صنعتی کاربرد دارد. همچنین این فلز ارزشمند در دندانپزشکی، صنایع پزشکی، صنایع شیمیایی، جواهرات و تصفیه آب های زیرزمینی نیز کاربرد دارد. بیشترین منابع تامین کننده این فلز ارزشمند که در جدول تناوبی عناصر شماره 46 را به خود اختصاص داده است در معادن واقع در ایالات متحده آمریکا، روسیه، آفریقای جنوبی و کانادا می‌باشد.

 


نکات کلیدی در مورد پالادیوم 

پالادیوم فلزی است براق که در بسیاری از محصولات الکترونیکی و صنعتی استفاده می‌شود.

در گروه خانواده پلاتین (PGM)، فلزاتی از قبیل رادیوم، روتنیم، ایریدیوم و اوزیم قرار دارند.

عمده منابع پالادیوم جهان در کشور های آمریکا، روسیه، آفریقای جنوبی، کانادا قرار دارد.

معادن پالادیوم در کجا قرار دارد ؟

 

از پالادیوم می‌توان در برنامه هایی همچون سلول های خورشیدی و انرژی خورشیدی نیز استفاده کرد.

در مقایسه با طلا، پالادیوم 30 برابر نادرتر است.

 

توجه ویژه سرمایه گذاران به بازار پالادیوم (Palladium)

پالادیوم یک جزء اساسی در وسایل الکترونیکی است که در بسیاری از فن‌آوری های جدید مانند سلول های سوختی از آن استفاده می‌شود. دلیل اینکه سرمایه گذاران به این فلز ارزشمند توجه ویژه دارند را می‌توان عدم جایگزینی این فلز با فلزات دیگر در موارد کاربردی آن دانست. به عنوان مثال پالادیوم جزء بسیار مهم در مبدل های کاتالیزوری است.

پالادیوم 30 برابر نادرتر از طلا است. همین امر سبب شده تا این کمیابی بر قیمت آن تاثیر داشته باشد. این فلز ارزشمند به ترتیب در اکتبر 2019 تا 1800 دلار پیش رفت و توانست در پایان سال 2020 در هر اونس تروا به مبلغ 2160 دلار برسد. کمترین قیمت پالادیوم در بازارهای جهانی به آگوست سال 1991 برمی‌گردد که قیمتی بالغ بر 78 دلار در هر اونس تروا داشت.

قیمت پالادیوم بین سال های 1986 تا 1996 در حدود قیمتی 100 تا 150 دلار در هر اونس بالا و پایین می‌شد. از لحاظ تاریخی قیمت پالادیوم بین سال های 2001 تا 2016 نسبت به دوره های قبلی نوسانات بیشتری را تجربه کرده بود. در اکتبر سال 2017 بود که قیمت پالادیوم به 1000 دلار در هر اونس رسید. و از فوریه 2019 از مرز 1500 دلار عبور کرد.

 

مزایا استقاده از پالادیوم در جواهرات چیست؟

اولین باری که از پالادیوم در جواهرات استفاده شد به سال 1939 برمی‌گردد. وقتی پالادیم با طلای زرد مخلوط می‌شود، آلیاژ آن به مراتب قویتر از طلای سفید می‌شود. اولین استفاده پالادیم  به کشور تونگا برمی‌گردد که از پالادیوم برای ساخت سکه های ضرب شده با نشانه ی تاج گذاری پادشاه تافا آهاو توپو چهارم اشاره دارد.

 

سکه های ضرب شده از جنس پالادیوم

 

پالادیوم خالص قابل انعطاف است، اما وقتی کسی در دمای اتاق با این فلز کار کند، سخت و قوی می‌شود. بیشترین کاربرد پالادیوم در بخش صنعت به مبدل های کاتالیزوری برمی‌گردد. زیرا این فلز به عنوان کاتالیزوری عالی عمل میکند که واکنش های شیمیایی را تسریع می‌بخشد. این فلز براق 12.6% سخت از پلاتین است که این امر سبب می‌شود تا این عنصر دوام بیشتری نسبت به پلاتین داشته باشد.

نظر سنجی های رویترز نشان میدهد که تحلیلگران و بازرگانان پیش بینی های قیمتی پالادیوم یا پلاتین را کاهش داده اند، چرا که شیوع ویروس کرونا باعث کاهش فروش خودرو در جهان شده است. اما همچنان انتظار می‌رود که قیمت پلاتین و پالادیوم به تدریج در سال 2021 افزایش داشته باشد.

از پلاتین و پالادیوم عمدتا به دلیل کاتالیزور بودن قوی در اگزوز های خودرو استفاده می شود که باعث کاهش آثار محیط زیستی می‌شود.

 

می‌توانید برای آگاهی از آخرین اخبار طلا و سکه و نیز مشاهده ی جدیدترین مقاله ها، به طلای اب شده مراجعه نمایید.

1399/11/18,10:23:00 | Talaabshode

دیدگاه خود را به اشتراک بگزارید :

0 / 30