صفحه اصلی
قیمت طلا و ارز لحظه ای (ریال)

سکه ضرب شده و سکه نومیسماتیک

خرید طلا به صورت فیزیکی به روش های گوناگونی انجام پذیراست . خرید جواهرات، سکه و شمش از جمله مثال‌های خرید فیزیکی طلا می‌باشند. در مثال‌های بالا شمش و سکه بهترین گزینه برای نگهداری طلا به صورت فیزیکی است. اگرچه باید هزینه اجرت ساخت آن‌ها نیز لحاظ شود.

هزینه تبدیل طلای خام به سکه اغلب به مصرف‌کننده تحمیل می‌شود. همچنین اکثر فروشندگان سکه به عنوان واسطه هزینه اجرت ساخت را به قیمت‌ها اضافه می‌کنند. با وجود همه این‌ها، سکه همچنان پرطرفدارترین گزینه برای خرید طلا به صورت فیزیکی محسوب می‌شود. بنابراین بررسی ویژگی‌های این کالای پرطرفدار و جذاب و مقایسه انواع آن از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

در ادامه مطلب به بررسی ویژگی‌ها و مقایسه انواع سکه می‌پردازیم. همچنین معرفی سکه نومیسماتیک و آشنایی با ویژگی های آن بخشی از مطلب پیرو را تشکیل می‌دهد.

 


سکه طلا چیست؟

سکه طلا ممکن است به منظور سرمایه‌گذاری مورد خرید و فروش قرار بگیرد . فلزات به کار ‌رفته در آن عمدتاً از جنس طلا و مس یا آلیاژی از طلا، نقره و مس‌اند. با این تفاوت که طلا، بخش عمده بدنه سکه را تشکیل می‌دهد. سکه همانند شمش، کالایی است که سرمایه گذاران اغلب از آن به عنوان ابزاری برای مقابله با رکود و تورم استفاده می کنند. اگرچه همانند سایر کالاها قیمت آن دستخوش تغییر می‌شود اما همیشه بهای آن نسبتاً بالاست. سکه طلا بر اساس جرم و درجه خلوص آن اندازه‌گیری می‌شود .

 

نومیسماتیک طلا

 

انواع سکه بهار آزادی در ایران

سکه‌ بهار آزادی یکی از متداولترین انواع سکه است که در ایران مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد . سکه‌های بهار آزادی در دو طرح قدیم و جدید، و در قطع‌های مختلف از جمله «ربع»، «نیم»، «یک» یا «تمام» موجود هستند . عیار طلای تمامی این سکه‌ها 900 در 1000 است. به عبارت دیگر (%90) سکه از طلاست و باقی مانده آن را مس یا آلیاژ نقره و مس تشکیل می‌دهد. در مطلب بعد، به بررسی برخی از ویژگی‌های انواع سکه بهار آزادی از نظر قطر، عیار و وزن میپردازیم.

سکه‌های طرح قدیم و سکه‌های طرح جدید بهار آزادی در همه‌ی خصوصیات عیاری، وزنی، قطری با یکدیگر یکسان‌اند و فقط از حیث سال ضرب متفاوت‌اند. به بیان دیگر عیار هر دو طرح سکه 21.6 است و معمولا با عیار 22 شناخته می‌شوند. وزن و قطر هر دو طرح مختلف سکه به ترتیب 8.133 گرم و 22 میلیمتر است.

نیم سکه بهار آزادی با ضخامت و قطری به اندازه 19 میلیمتر و عیار 22 مورد داد و ستد قرار می‌گیرد. وزن نیم سکه برابر با 4.0665 گرم می‌باشد. همچنین وزن، قطرو عیار ربع سکه بهار آزادی  به ترتیب برابر با 2.3225 گرم، 14 میلیمتر و 22 می‌باشد .

با توجه به مطالب بالا می‌توان نتیجه گرفت که عیار هر سه قطر سکه بهار آزادی با یکدیگر یکسان‌اند و از نظر وزنی و قطری متفاوت‌اند.

 

سکه نومیسماتیک چیست؟

نومیسماتیک (Numismatics) در لغت به معنای مطالعه یا جمع‌آوری سکه، پول کاغذی و مدال است. سکه‌های نومیسماتیک کمیاب و گرانبها هستند. ارزش این نوع از سکه‌ها چیزی بیش از فلزات گرانبهای به کار رفته در ساختار آن‌هاست.

سکه‌های نومیسماتیک با سکه‌های طلای رایج متفاوت‌اند. بسیاری از افراد که خواهان سرمایه‌گذاری در طلا و نقره به صورت فیزیکی هستند، این فلزات گرانبها را به صورت سکه یا شمش خریداری می‌کنند. ارزش ذاتی طلا یا نقره صرف نظر از شکلی که دارند، ثابت باقی می ماند. سرمایه گذاری روی سکه کمیاب طلا یا نقره دارای ارزش نومیسماتیک است که می تواند چندین برابر ارزش فلز گرانبهای آن سکه باشد.

 

در داد و ستد سکه‌های نومیسماتیک و کمیاب ریسک‌ها و خطراتی وجود دارد که در ادامه به آن میپرداریم:

 

ریسک پرداخت بیش از حد:

افزایش قیمت سکه‌های نوماستیک بسیار بیشتر از سکه‌های طلای معمولی است. افزایش قیمت می‌تواند از 25 درصد تا هزاران درصد متغیر باشد. افزایش قیمت این سکه‌ها به دلیل کمیاب بودن بالاتر است. اما مشکل اینجا نیست! از جمله دلایل عمده‌ای که بیشتر مردم برای خرید این نوع سکه‌ها بیش از حد پرداخت می‌کنند این است که ارزش‌گذاری آن‌ها تا حدود زیادی سلیقه‌ای است. افزایش قیمت سکه‌های نومیسماتیک بر اساس کمیاب بودن، شرایط فیزیکی، اهمیت تاریخی و تقاضای خرید تعیین می‌شود. افراد مختلف این جنبه‌ها را به طریق متفاوتی ارزشگذاری می‌کنند. انتشارات سالانه، لیست قیمت‌ها را ارایه می‌نماید. اما گاهی انتشارات مختلف چند قیمت مختلف برای یک نوع سکه عرضه می‌کنند.

بسیاری از سرمایه‌ گذاران به علت قیمت گذاری سلیقه‌ای و نامشخص در خرید و فروش سکه‌های نومیسماتیک ضرر می‌کنند. شاید سکه‌های نومیسماتیک و قدیمی خریداری شده، نسبتا کمیاب و در شرایط خوبی باشند اما اگر در بازار تقاضای زیادی نداشته باشند قیمتشان افزایش پیدا نخواهد کرد. این مطلب یکی دیگر از علت‌هایی است که حتی در صورت افزایش بهای طلا سرمایه گذاران متضرر می‌شوند .

از طرف دیگرقیمت گذاری سکه شمش، به جای اینکه بر مبنای کمیابی یا تقاضای خرید باشد، تحت تاثیر قیمت در لحظه طلاست. به عبارت دیگر سکه شمش، بهای ملموسی دارد که بر اساس قیمت واقعی طلا تعیین می‌شود.

 

ریسک بعدی عدم اطلاع کافی است

خرید سکه طلای کلکسیونی به شما امکان می‌دهد تاریخ را در دستان خود نگه دارید. این موضوع می تواند جذابیت خاصی  را به دنبال داشته باشد. اما این لزوماً به معنای شرط بندی مالی مناسب نیست. درست مثل کلکسیون کردن کارت‌های بیسبال، کتاب‌های کمدی یا اثار هنری. اگر از بازار خرید و فروش اطلاعی نداشته باشید ممکن است سرمایه گذاری خوبی انجام ندهید . 

کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده در سال 2011 گزارشی از مصرف کننده با عنوان سرمایه گذاری در سکه‌های کلکسیونی را منتشر کرد که امروزه نیز مورد توجه است. ابتدا توصیه‌های این کمیسیون را در رابطه با آنچه که هر سرمایه گذار باید انجام دهد، بررسی کنید. در واقع، مطلب بعدی اولین پاراگراف گزارش است:

اگر در فکر خرید سکه‌های کلکسیونی برای سرمایه‌گذاری هستید کمیسیون تجارت فدرال آمریکا یا همان آژانس حمایت از مصرف‌کننده به شما توصیه می‌کند به شدت تحقیق نمایید.

آموزش درباره علم سکه شناسی (numismatics) می تواند یک سرگرمی جالب باشد که منجر به بازگشت بالقوه مالی نیز می‌شود. اگر مایل نیستید در مورد بازار اطلاعاتی کسب کنید، تجربه بسیاری از سرمایه گذاران دیگر نشان می‌دهد شما در آستانه از دست دادن پول هستید. در صنعت سکه شناسی توصیه می‌شود قبل از خرید هر سکه‌ای در موردش تحقیق کنید. در غیر این صورت منتظر سود کردن نباشید.

 

سکه های ضرب شده

 

 ریسک دشواری فروختن سکه‌های نومیسماتیک

سکه‌های نومیسماتیک غیرقابل فروش نیستند. اما مساله این است که به چه بهایی به فروش برسند. همانطور که امکان دارد این سکه‌ها گرانتر از قیمت واقعیشان خریداری میشوند. این مساله برای سرمایه گذار وجود دارد که مجبور شود آن‌ها را زیر قیمت خرید بفروشد. 

از آنجا که اکثر سرمایه گذاران بیش از حد پرداخت می کنند، افزایش قیمت یک سکه خاص باید زیاد باشد تا کمی سود کند، چه برسد به سودهای کلان. اگرسکه‌های سرمایه گذاران تقاضای چندانی در بازار نداشته باشند مجموعه‌داران بهای زیادی بابت خرید آن‌ها نمی‌پردازند. 

سرمایه‌گذار باید مشتری این نوع از سکه‌ها را داشته باشد. به خاطر داشته باشید که بازار سکه‌های کمیاب محدود است و معمولا مجموعه‌داران مشتریان اصلی آن‌ها هستند. به عبارت دیگر این سکه‌ها مشتریان خاص خودشان را دارا هستند. این درحالیست که سکه شمش مشتریان زیادی را در همه جا به سمت خود می‌کشاند.

 

می‌توانید برای آگاهی از آخرین اخبار طلا و سکه و نیز مشاهده ی جدیدترین مقاله ها، به طلای اب شده مراجعه نمایید.

 

1399/6/26,6:16:00 | Talaabshode

دیدگاه خود را به اشتراک بگزارید :

0 / 30