صفحه اصلی
قیمت طلا و ارز لحظه ای (ریال)

اصطلاحات بازار طلا و سکه و طلای اب شده

یکی از مشکلات اساسی کسانی که وارد بازار جدیدی برای سرمایه گذاری می‌شوند ندانستن عبارات کاربردی آن حوزه‌ی کاری و یا بازار سرمایه گذاری است. بازار طلا و طلای اب شده نیز از این امر مستثنی نیست. بنابراین اگر قصد ورود به این بازار را دارید برای جلوگیری از سردرگمی ابتدا بهتر است کلمات مهمی که طلا فروشان به کار می‌برند را بلد باشید.  چرا که اشنایی با اصطلاحات کاربردی وکلمات مهم بازار طلا و طلای اب شده در موفقیت شما تاثیر گذار خواهد بود.


اصطلاحات پرکاربرد بازار طلا

 

یک اونس طلا

اونس یکی از واحدهای اندازه گیری جرم است و معادل 28/349523125 گرم می‌باشد. اما برای اندازه‌گیری وزن فلزات گران بها ازجمله طلا، نقره، پلاتین و سایر فلزاتی که دارای ارزش زیادی هستند از این واحد استفاده نمی‌شود. بلکه برای اندازه گیری فلزات گران بها و طلا، سکه و طلای اب شده از واحدی به نام اونس تروا (troy ounce) استفاده می‌شود که برابر 31/103431 گرم است. البته همان طور که مشاهده می‌کنید این دو معیار اندازه گیری مقدار زیادی تفاوت ندارند و وزن قطعه طلایی که با واحد اونس تروا به دست می‌آید تقریبا 2/7 گرم بیشتر می‌باشد. از آنجایی که اکثر معاملات در بازار با این واحد صورت می‌گیرد و به عبارت دیگر واحد اونس تروا یک معیار استاندارد در بین معاملات بازار طلا محسوب می‌شود، شما باید با این واحد اندازه گیری کاملا آشنایی داشته باشید.

 

یک مثقال طلا

مثقال طلا یکی از واحدهای اندازه گیری وزن می‌باشد که به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شود:

 

مثقال شرعی

در علم فقه اسلامی هرهجده نخود (72 گندم) برابر یک مثقال شرعی و معادل 3.456 گرم است. اما نکته‌ی حائز اهمیت این است که در بازار و بین طلا فروشان مثقال شرعی استفاده نمی‌شود.

 

مثقال معمولی

هرمثقال معمولی معادل 4.6083 گرم است که بعضی از فروشندگان آن را برای سهولت در محاسبات همان 5 گرم در نظر می‌گیرند. هرچند که استفاده از این نوع مثقال نیز چندان رایج نیست.

 

 پس از چه نوع مثقالی در بازار طلا استفاده می‌شود و اصطلاح مثقال طلا به چه معنی است؟

 

در بازار جهانی و میان سرمایه گذاران جهانی، انس طلا یک واژه‌ی پر کاربرد و یک قرارداد است. در واقع قرارداد‌های بین المللی بر اساس انس طلا انجام می‌شود. این در حالی است که در ایران و در بازار طلا قراردادها و قیمت گذاری‌ها براسای یک مثقال طلای 17 عیار انجام می‌گیرد. در واقع اصطلاح مثقال طلا در ایران مهم‌تر از مفهوم انس می‌باشد. پس تا این‌جا متوجه شدیم معاملات  در ایران براساس یک مثقال یعنی 4.6083 گرم طلای 17 عیار ( با خلوص 705) انجام می‌گیرد. اما باید بدانید که خرید و فروش براساس قیمت یک گرم طلای 18 عیار انجام می‌شود. در واقع فروشندگان در فاکتور خرید ابتدا قیمت یک مثقال طلای 17 عیار را حساب می‌کنند. سپس با استفاده از ابزازهای متفاوتی مانند ماشین حساب و یا نرم افزازهای حسابداری آن را تبدیل به یک گرم طلای 18 عیار می‌کنند و بنا بر قیمت روز طلا معاملات را انجام می‌دهند.

 

اما تبدیل مثقال به گرم چگونه صورت می‌گیرد؟

برای تبدیل کردن یک مثقال طلا ابتدا باید عیار آن را تبدیل کنیم برای تبدیل عیار از فرمول زیر استفاده می‌کنیم:

تبدیل عیار 17 به عیار 18 = (4.6083 × 705) ÷ 750

که از این فرمول عدد 4.331802 به دست می‌آید. بنابراین با استفاده از این عدد برای به دست آوردن قیمت یک گرم طلا از فرمول دیگری استفاده می‌کنیم: 

 4.331802 ÷ قیمت مثقال طلا = قیمت یک گرم طلا

 

مظنه

پیشتر اشاره کردیم که واحد معاملات طلا و طلای اب شده در بازار ایران قیمت یک مثقال طلای 17 عیار (خلوص 705) می‌باشد. بنابراین مفهوم مظنه نیز به همین معنای قیمت یک مثقال طلا است. اگر شنیدید که فروشندگان از یکدیگر می‌پرسیدند امروز مظنه چند است؟ یعنی قیمت یک مثقال طلای 17 عیار چند است؟

جالب است بدانید که اصطلاح مظنه تنها در بازار ایران کاربرد دارد!

مظنه در لغت به معنی بها و قیمت است. در فرهنگ فارسی معین نیز درتوضیح آن گفته شده است که به معنی خبر دادن و آگاه کردن است. هرچند که ریشه‌ی اصلی این کلمه عربی است و به معنای حدس زدن است.

برای تبدیل مظنه به طلای 18 عیار کافی است عددی را که می‌شنوید بر عدد طلایی 4.33 تقسیم کنید تا قیمت یک گرم طلای 18 عیار را به دست اورید.

 

سکه بهار ازادی

یکی دیگر از اصطلاحات پر کاربرد بازار طلا سکه بهار آزادی است. به سکه‌های طلا با عیار 22 در جمهوری اسلامی ایران سکه‌ی بهارازادی می‌گویند. که در دو نوع طرح قدیم و طرح جدید موجود می‌باشد.

 

سکه های طرح قدیم

به سکه  طلایی گفته می‌شود که از سال 1358 تا سال 1370 ضرب شده‌اند.

 

سکه های طرح جدید

به سکه هایی گفته می‌شود که از سال 1370 به بعد ضرب شده‌اند که به آن‌ها سکه های طرح جدید و یا سکه امامی می‌گویند.

 

قطر  بهار ازادی نیز متفاوت است و در قطر های زیر موجود می‌باشند:

 

سکه تمام بهار ازادی

به سکه طلا با قطر 22 میلی متر و وزن 8.133 گرم گفته می‌شود.

سکه نیم بهار ازادی

دارای قطر 19 میلی متر و وزن 4.0665 گرم می‌باشد.

سکه ربع بهار ازادی

به سکه هایی با قطر 14 میلی متر و وزن 2.03225 گرم گفته می‌شود.

سکه گرمی

وزن هر سکه‌ی گرمی نصف وزن سکه‌ی ربع بهار ازادی یعنی 1.01 گرم است که از سال 1389 در بازار طلای ایران توزیع شده است.

 

 

سوت

یکی دیگر از اصطلاحات مهم بازار طلا سوت می‌باشد! سوت یکی از واحد های وزن کردن به حساب می‌آید و کوچکترین و کمترین واحد اندازه گیری است. از آنجایی که طلا جز فلزات بسیار با ارزش است پس کمترین مقدار آن نیز دارای ارزش است. هر 1000 گرم یک سوت می‌باشد.

 

اما چرا آشنایی با این اصطلاح مهم است؟

چیزی که درباره‌ی این واحد اندازه‌گیری مهم است نحوه‌ی صحیح خواندن آن از روی ترازو است. در بازار طلا، طلا فروشان برای محاسبه ی وزن یک قطعه طلا تا سه رقم بعد از اعشار را می خوانند.

برای مثال: فرض کنید شما بدون آشنایی با اصطلاحات بازار طلا برای فروش یکی از جواهرات و زیورالات خود به بازار مراجعه کرده‌اید. زمان وزن کشی ترازو عدد 7.65 را نشان می‌دهد و شما آن را هفت گرم و شصت و پنج سوت می‌خوانید. در صورتی که اشتباه است! و اگروزن طلای خود را به این صورت بخوانید و آن را بفروشید ضرر کرده‌اید. چرا که نحوه‌ی صحیح خواند وزن آن به ای صورت است : هفت گرم و ششصد و پنجاه سوت.

بنابراین اگر بعد از ممیز دو رقم اعشار وجود داشت یک صفر فرضی جلوی آن قرار می‌دهید و وزن طلای خود را به درستی می‌خوانید.آشنایی با این اصطلاح کاربردی درهنگام خرید و فروش قطعات طلا بسیار مهم است.

 

قیراط

درباره‌ی این اصطلاح کاربردی طلا در مقاله‌ی قیراط چیست مفصل توضیح داده‌ایم. قیراط یکی دیگر از واحد های اندازه گیری جرم است و برای وزن کردن عقیق، یاقوت، زمرد، الماس و... ازآن استفاده می‌شود. هر  قیراط معادل 200 سوت و یا 0.2 گرم است. به عبارت دیگر هر پنج قیراط یک گرم وزن دارد. در گذشته  وزن قیراط در شهرهای مختلف فرق می‌کرد و از جایی به جای دیگر متفاوت بود. ولی از سال 1907 به بعد وزن یکسانی را برای آن در نظر گرفتند و هر قیراط را معادل 200 سوت دانستند. از این واحد وزنی و این اصطلاح برای اندازه گیری جواهرات و سنگ های قیمتی استفاده می‌شود و در بازار طلا و طلای اب شده چندان کاربردی ندارد.

 

ری گیری

مکانی که در ان عیار طلا را مشخص می‌کنند ری گیری نام دارد.

 

 طلای اب شده

قطعه طلایی را که آب (ذوب) می‌کنند و آن را در قالب می‍ریزند طلا اب شده نام دارد.

 

انگ

زمانی که شما قطعات طلا را برای تعیین عیار به ری گیری تحویل می‌دهید شماره قبضی را به روی آن درج می‌کنند که به ان انگ می‌گویند. شما با تماس به محل ری گیری و یا اتحادیه های طلا فروشی با دادن شماره‌ی انگ خود می‌توانید عیار طلای اب شده به دست آورید.

امروزه دردنیایی زندگی می‌کنیم که داشتن اطلاعات به منزله‌ی داشتن شاه کلید موفقیت است. بنابراین آشنایی با اصطلاحات بازار طلا چه برای کسانی که قصد ورود به این بازار را دارند و چه کسانی که به دنبال اطلاعات هستند بسیار مفید است. در بروز رسانی‌های بعدی وبلاگ اصطلاحات و کلمات مهم دیگر بازار طلا را باهم بررسی می‌کنیم.

 

 می‌توانید برای آگاهی از آخرین اخبار طلا و سکه و نیز مشاهده ی جدیدترین مقاله ها، به طلای اب شده مراجعه نمایید.

1398/10/26,10:43:00 | Talaabshode

دیدگاه خود را به اشتراک بگزارید :

0 / 30