صفحه اصلی
قیمت طلا و ارز لحظه ای (ریال)

ارز دیجیتال چیست؟ آیا ارز دیجیتال امنیت دارد؟

ارز دیجیتال نوعی ارز است که فقط به صورت دیجیتال یا الکترونیکی در دسترس است و به صورت فیزیکی نیست. به ارز دیجیتال، پول دیجیتال، پول الکترونیکی، ارز الکترونیکی یا پول نقد اینترنتی نیز گفته می شود.

ارزهای دیجیتال ارزهایی هستند که فقط به صورت الکترونیکی وجود دارند و تنها با رایانه یا تلفن همراه قابل دسترسی هستند.

از آنجا که ارزهای دیجیتال به هیچ واسطه ای نیاز ندارند، اغلب ارزانترین روش برای معامله ارز هستند.


درک ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال ناملموس هستند و تنها با استفاده از رایانه ها یا کیف پول‌های الکترونیکی متصل به اینترنت یا شبکه های تعیین شده می‌توان با آن‌ معامله کرد و مالک آن شد. در مقابل، ارزهای فیزیکی مانند اسکناس و سکه های ضرب شده ملموس‌اند و صاحبان آن‌ها به صورت فیزیکی به معامله با آن می‌پردازند. 

 

استفداه ارز دیجیتال تنها با موبایل یا کامپیوتر در شبکه جهانی اینترنت

 

مانند هر ارز استاندارد، از ارزهای دیجیتال می‌توان برای خرید کالا و همچنین پرداخت هزینه خدمات استفاده کرد ، اگرچه می‌توان از آن‌ها به صورت محدود در برخی از انجمن‌های آنلاین مانند سایت‌های بازی، یا شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده کرد.

ارزهای دیجیتال، مانند ارز فیزیکی دارای کلیه خصوصیات ذاتی هستند و این امکان را برای معاملات فوری فراهم می کنند. می‌توان از این ارزها برای انجام پرداخت‌های برون مرزی هنگامی که به دستگاه ها و شبکه های پشتیبانی شده متصل هستند استفاده کرد.

به عنوان مثال، برای یک آمریکایی امکان پرداخت با ارز دیجیتال به طرف مقابل که مقیم سنگاپور است وجود دارد. این در صورتی است که هر دو به شبکه‌ای یکسان برای معامله با ارز دیجیتال متصل باشند.

 

ارزهای دیجیتال مزایای بی شماری دارند. از آنجا که پرداخت با ارزهای دیجیتال بدون نیاز به هیچ واسطه‌ای، مستقیماً بین خریدار و مشتری انجام می شود، معاملات معمولاً فوری و با هزینه کم صورت می‌پذیرند. این قیمت در مقایسه با روش‌های پرداخت قدیمی یا بهتر است. ثبت سوابق لازم و شفافیت در معاملات  در خرید و فروش‌ها و پرداخت‌هایی که با ارز دیجیتال صورت می‌پذیرند به مراتب بهتر‌اند.

 

تامین امنیت ارز دیجیتال چگونه است؟

یک هکر کامپیوتر قادر است محتوای کیف پول دیجیتال شما را بدزدد. کیف پول دیجیتال یک کلید شخصی و یک کلید عمومی شبیه رمز عبور یا پین دارد. اگرچه سیستم‌های ارز دیجیتال به کاربران این امکان را می‌دهد تا به صورت ناشناس باقی بمانند و بانک مرکزی ارز دیجیتال وجود ندارد. اگر هکرها موفق به دزدیدن ارز دیجیتال شما شوند، احتمال اینکه بتوانید پول خود را برگردانید کم است. همچنین خطر بدهی‌های نادرست و غیرمجاز شما را تهدید می‌کند.

 

امنیتدر فضای مجازی و ارز دیجیتال

 

مزایا و معایب استفاده از ازرهای دیجیتالی به شرح پائین می‌باشد:

ارزهای دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاکچین (Blockchain) هستند. فناوری بلاکچین شریان حیاتی ارز دیجیتال است و می تواند با کاهش هزینه و پیچیدگی معاملات مالی، ضمن افزایش شفافیت، خدمات مالی متداول و قدیمی را تحت تاثیر قرار دهد. ردپای فناوری بلاکچین، نه تنها در خدمات مالی، بلکه در زمینه های دیگر مانند مراقبت‌های بهداشتی، دولت، قانون، آموزش، فناوری و موارد دیگر بسیار گسترده است.

یکی از بزرگترین مزایای ارزهای دیجیتالی این است که ارز رمزنگاری شده قابل جعل نیست. بعلاوه، معاملات ارزهای رمزنگاری ناشناس است.

یکی دیگر از مزایای این است که ارز رمزنگاری شده به نرخ ارز، نرخ بهره یا هزینه های معاملاتی مرتبط نیستند. بعلاوه ، معاملات ارز دیجیتال بدون در نظر گرفتن محل ارسال کننده و گیرنده ، با همان سرعت انجام می شوند.

 

خطرات ارز دیجیتال

با وجود محبوبیت و عملکرد مثبت قیمت، ارز دیجیتال بدون خطر نیست. فریدمن خاطرنشان می کند که سرمایه گذاران برجسته‌ای مانند ری دالیو، بنیانگذار شرکت سرمایه گذاری بریج واتر (Bridgewater)، بیت کوین را "حباب" خواندند. همچنین جیمی دیمون، مدیرعامل جی‌پی‌مورگان (JPMorgan)، از ارز رمزنگاری شده به دلیل اینکه توسط دولت پشتیبانی نمی شود انتقاد كرد. به گفته فریدمن قبل از سرمایه گذاری با ارزهای رمزپایه‌ای، سرمایه گذاران باید خطراتی از جمله نوسان قیمت و مداخلات نظارتی را در نظر بگیرند.

 

پول دیجیتالی بیت کوین

 

در سرمایه‌ گذاری با ارز دیجیتالی، انتظار نوسانات مداوم قیمت را داشته باشید. ارزهای رمزپایه‌ای نشان دهنده مرز جدیدی است. بنابراین ، سرمایه گذاران خرده فروش باید با رشد بازارها انتظار نوسانات قابل توجه قیمت را داشته باشند. در حالی که ارزهای رمزپایه‌ای رشد شدیدی داشتند، اما در حال حاضر بخشی نسبتاً کوچکی از اکوسیستم مالی جهانی را تشکیل می‌دهند. نهادهای نظارتی و سیاست گذاران برای تعیین هرگونه تأثیر احتمالی بر ثبات مالی یا خطرات جدی‌تر، نظارت بر ارزهای رمزپایه‌ای را ادامه خواهند داد.

 

می‌توانید برای آگاهی از آخرین اخبار طلا و سکه و نیز مشاهده ی جدیدترین مقاله ها، به طلای اب شده مراجعه نمایید.

1399/7/10,1:38:00 | Talaabshode

دیدگاه خود را به اشتراک بگزارید :

0 / 30