صفحه اصلی
قیمت طلا و ارز لحظه ای (ریال)

ارتباط بین قیمت طلا و قیمت دلار

آیا بین قیمت طلا و قیمت دلار ارتباطی وجود دارد؟ چرا بین این دو رابطه‌ای وجود دارد؟ با ما همراه باشید تا به بررسی دقبق تری بپردازیم.


طلا و دلار یک زوج دوست داشتنی!

همه‌ی ما می‌دانیم از ابتدای تاریخ پیدایش طلا تا به همین امروز این فلز گرانبها بسیار مورد توجه بشر بوده است. خواص و ویژگی های طلا باعث شده است تا این فلز طلایی رنگ به یکی از محبوب ترین و گران ترین فلزات طبیعت تبدیل شود. به همین سبب بسیاری از مردم برای سرمایه گذاری و کسب سود وارد این بازار پرنوسان می‌شوند. از طرفی دیگرعده‌ای به خرید  وفروش ارزهای جهانی مانند دلارعلاقه نشان می‌دهند و وارد بازار ارز می‌شوند اما به راستی:

 

چه ارتباطی بین قیمت طلا و ارز وجود دارد؟

رابطه‌ی بازار طلا و بازار ارز رابطه‌ی یک طرفه نیست. به این معنی که تحولات و نوسانات ارز بر بازار طلا و نوسانات طلا بر بازار ارز تاثیر گذار است. گاهی قیمت طلا از قیمت ارز پیروی می‌کند و گاهی نیز برعکس آن اتفاق می‌افتد. درواقع تغییرات قیمت طلا تاثیر بسیار زیادی بر بازارهای مالی جهان دارد. طلا خصوصا با دلارامریکا و فرانک سوییس ارتباط تنگاتنگی دارد.

در اکثر مواقع هنگامی که قیمت دلار بالا می‌رود به طبع آن قیمت طلا نیز بالا می‌کشد. درواقع این نوسانات قیمت دلار است که بازار طلا را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما همیشه هم به این صورت نیست مواقعی هم بوده که قیمت طلا بازار دلار را تحت تاثیر خود قرار داده است اما:

 

 چرا قیمت طلا و دلار با هم ارتباط دارند؟

طلا در بازارهای جهانی به دلارامریکا ارزش گذاری می‌شود. هنگامی که قیمت دلار بالا می‌رود قیمت طلا برای آن عده که با ارز طلا را خریداری می‌کنند گران می‌شود در نتیجه تقاضا برای طلا پایین می‌آید و همین تقاضای کم باعث پایین امدن قیمت طلا می‌شود.از طرف دیگر هنگامی که قیمت دلار پایین می‌آید تقاضا برای خرید طلا بیشتر می‌شود. چرا که با ارز کمتر می توان طلای بیشتری خریداری کرد و چون تقاضا برای خرید طلا بیشتر می‌شود در نتیجه قیمت طلا بالا می رود. به طور خلاصه می‌توان گفت:

بالا رفتن قیمت ارز = پایین آمدن قیمت طلا

پایین امدن قیمت ارز = بالا رفتن قیمت طلا

همانطور که مشاهده می‌کنید رابطه‌ی بین طلا و دلار رابطه‌ای معکوس است که در خلاف جهت هم حرکت می‌کنند.

 

هرچند که با قطعیت نمی‌توان گفت همیشه این رفتارو این رابطه بین طلا و دلار وجود دارد. چرا که هردوی آن‌ها جز بازارهای پر نوسانی هستند که گاهی پیش بینی کردن تغییرقیمت‌ها و رفتار خریداران آن از منطق پیروی نمی‌کند. در بحران‌های مالی ممکن است قیمت هردوی آن‌ها افزایش پیدا کند. چرا که معامله گران برای محافظت از سرمایه خود هم دلار می‌خرند هم طلا! اما در حالت کلی روند طلا مخالف بازار دلاربوده است. زمانی که تمام بازارها ضعیف عمل می‌کنند این طلا است که می‌درخشد. در واقع هنگامی که دلار هواداران خود را از دست می‌دهد طلا وارد میدان عمل می‌شود. در حقیقت از لحاظ روانی طلا در مقابل تورم ارزش پیدا می‌کند.

تغییرات قیمت طلا علاوه بر اینکه دلار امریکا را تحت تاثیر قرار می‌دهد دلار نیوزلند، دلار استرالیا و فرانک سوییس را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. چرا که اقتصاد این کشورها تا حد زیادی وابسته به صادرات طلا است.

در اخر باید گفت اگر قصد ورود به بازار طلا و بازار ارز را دارید مطالعه‌ی تغییرات قیمت های طلا و ارز و همین طور پیش بینی رفتار آن‌ها کار چندان دشواری نیست و فقط نیاز به کمی دقت و بررسی دارد. بنابراین قبل از هر اقدامی جوانب امر را کامل بسنجید.

 

می‌توانید برای آگاهی از آخرین اخبار طلا و سکه و نیز مشاهده ی جدیدترین مقاله ها، به طلای اب شده مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 

1398/12/11,2:16:00 | Talaabshode

دیدگاه خود را به اشتراک بگزارید :

0 / 30