صفحه اصلی
قیمت طلا و ارز لحظه ای (ریال)

چگونه طلا را ذوب کنیم ـ طلا اب شده

فرایند ذوب کردن طلا فرایندی پیچیده و تخصصی است که نیاز به دانش و مهارت بالایی دارد و بسیار پر هزینه ست و توسط  افراد و شرکت های تخصصی انجام می‌شود. اما شما در خانه هم می‌توانید طلا را ذوب کنید و به اصطلاح طلای اب شده درست کنید در این مقاله نحوه اب کردن طلا را برایتان شرح می‌دهیم.


چگونه طلا را ذوب کنیم؟

برای شروع کار باید تجهیزات مناسب و لوازم حرفه ای را تهیه کنید تا دچار مشکل نشوید و در امنیت باشید.

 

برای مشاهده قیمت های آنی و لحظه ای طلا 18 عیار، طلا 24 عیار، مثقال طلا و آخرین تغییرات قیمتی بازار طلا کلیک نمایید.

 

تجهیزات و وسایل موردنیاز برای اب کردن طلا

 در قدم اول به یک ظرف استوانه ای شکل برای ذوب کردن طلا نیاز دارید. به ظرف‌های استوانه ای که مخصوص اب کردن طلا هستند بوته گفته می‌شود. بوته‌ها از گرافیت و یا خاک رس ساخته شده‌اند که مقاومت حرارتی بالایی دارند. برای مثال گرافیت می تواند تا دمای 2500 درجه ی سانتی گراد را تحمل کند و این ویژگی سبب می‌شود تا ماده‌ای مطمئن برای تهیه‌ی طلا اب شده باشد. نقطه ذوب طلا 1943 درجه‌ی فارنهایت و یا 1064 درجه‌ی سانتی گراد است و این یعنی گرمایی بسیار زیاد برای ذوب کردن طلا نیاز است. پس منطقی است که ظرف مخصوصی را برای این کار انتخاب کنید تا این مقدار گرما را تحمل کند. در کنار بوته شما به یک جفت انبر بوته‌ی ضد حرارت برای نگه داشتن و تکان دادن تجهیزات خود نیز نیاز دارید که باید نسبت به گرما مقاوم باشد و اب نشود. یک راهکار جالب برای ذوب کردن طلا برای کسانی که به بوته دسترسی ندارند استفاده از سیب زمینی است. شما می‌توانید یک سوراخ درون سیب زمینی ایجاد کنید و طلای خود را درون سیب زمینی ذوب کنید.

 

همیشه مراقب نکات ایمنی باشید و لوازم و تجهیزات ایمنی را فراموش نکنید. فرایند ذوب کردن طلا چون در دمای بسیار بالایی انجام می‌شود می‌تواند بسیار خطرناک باشد. اگرمبتدی هستید و هیچ تجربه‌ای برای تهیه‌ی طلا اب شده ندارید حتما با افراد متخصص مشورت کنید. اگر درخانه طلا را اب می‌کنید حتما در مکان ایمنی مانند انباری و یا گاراژ قرار بگیرید.

یادتان باشد ازعینک‌های مخصوص و محافظ‌های صورت استفاده کنید. فراموش نکنید دستکش‌های ضد حرارت را نیز بپوشید.

نکته‌ی بسیار مهم در فرایند ذوب کردن طلا این است که هرگز نزدیک لوازم و اشیای قابل احتراق این کار را انجام ندهید؛ مطمئناً نمی‌خواهید جایی را به اتش بکشید!

به جز بوته، یک جفت انبر بوته، عینک، محافظ صورت و دستکش‌های ضد حرارت به فلاکس (Flux) برای رفع ناخالصی طلا و تمیز کردن طلا و یک منبع گرمایشی مناسب نیز نیاز دارید.

اگر می‌پرسید فلاکس چیست و چه نوع منبع گرمایشی برای تهیه طلا اب شده مناسب‌تر است؟ با ما همراه باشید تا برای شما توضیح دهیم.

 

رفع ناخالصی های طلا

 قبل از ذوب کردن طلا باید الودگی‌ها و ناخالصی‌های ان را جدا کرد. برای این کار از فلاکس استفاده می‌شود. به هر ترکیبی که باعث جداسازی ناخالصی فلزات شود فلاکس گفته می‌شود.یکی از پر کاربردترین فلاکس‌های موجود ترکیب شیمیایی بوراکس (Borax) و کربنات سدیم است ماده بوراکس و یا بوره که به نام تنکار نیز شناخته می شود با فرمول شیمیایی Na2B4O7  پودر سفید رنگی است که در فرایند ذوب کردن طلا و فلزات دیگر از آن استفاده می‌شود.

اگر طلایی که می‌خواهید اب کنید ناخالصی زیادی داشته باشد باید از فلاکس بیشتری استفاده کنید. استفاده از فلاکس باعث می‌شود که ذرات طلا به هم بچسبد و ازهم جدا نشود ولی ناخالصی‌ها و الودگی‌های ان جدا شود و طلای  اب شده خالص به دست آید.

اگر در سیب زمینی طلا را ذوب می کنید مقداری فلاکس در آن بریزید و سپس به اب کردن طلا بپردازید.

 

منبع گرمایشی مناسب

 

مشعل گاز

 همان طور که پیشتر اشاره کردیم نقطه‌ی ذوب طلا بسیار بالاست. بنابراین برای اب کردن طلا استفاده از یک منبع گرمایشی مناسب بسیار مهم است. یکی از کاربردی ترین منابع گرمایشی استفاده از مشعل گاز است. به این صورت که شما طلاهای شکسته و دست دوم خود را درون بوته قرار می‌دهید. بوته را روی توری نسوز گذاشته و با مشعل گاز به صورت مستقیم و دایره وار به ان گرما می‌دهید. اضافه کردن پودر بوراکس نقطه‌ی ذوب طلا را پایین می‌اورد و فرایند اب کردن طلا سریع‌تر انجام می‌گیرد.

دقت کنید که به ارامی به طلا گرما دهید. چرا که اگر ذوب کردن طلا را با عجله و بدون رعایت نکات ایمنی انجام دهید طلای شما ترک بر می‌دارد. خیلی ارام مشعل گاز را به بوته نزدیک کنید. به صورت دایروار به ارامی و با دقت تمام به طلاهای داخل ان گرما دهید. زمانی که رنگ ان قرمز شد مشعل گاز را دورتر کنید و این کار را تا زمانی که اندازه ی طلا های درون بوته به اندازه یک تکه فلز کوچک شود ادامه دهید.

 

کوره الکترونیکی

می توانید از کوره‌های الکترونیکی که مخصوص اب کردن طلا هستند استفاده کنید. این کوره‌ها به صورت تخصصی برای اب کردن فلزات گران بهایی مانند طلا و نقره طراحی شده‌اند و با ولتاژ بالایی که دارند فرایند ذوب کردن طلا را برای شما ساده تر می‌کنند.

بعضی از این کوره‌های الکترونیکی قیمت بسیار مناسبی دارند و برای تهیه طلا اب شده می‌توانند گزینه بسیار مناسبی باشند. در بعضی موارد حتی شما می‌توانید طلا و فلزات دیگر را نیز باهم ترکیب کنید و الیاژی از چند فلز تهیه کنید و با کمک این کوره‌ها ان ها را اب کنید و طلا اب شده به دست اورید. فراموش نکنید طلایی که ناخالصی دارد و صد در صد خالص نیست برای مثال ترکیبی از فلزات دیگری مانند مس و نقره درون ان وجود دارد نقطه ذوب پایین تری دارد.

 

کوره زغال سنگ

یکی از ارزان ترین منابع گرمایشی برای ذوب کردن طلا محسوب می‌شود. اما کار کردن با کوره های زغال سنگ چندان راحت نیست و نیازمند تخصص و مهارت بسیار بالایی است. بنابراین استفاده از ان را به افراد حرفه ای واگذار کنید.

 

شکل دادن طلا

پس از ذوب کردن طلا و تهیه ی طلا اب شده باید ان را در داخل قالب‌های نسوز و ضد حرارت قرار دهید و شکل دهید. سپس کمی به ان فرصت دهید تا خنک شود می‌توانید ان را به شکل مفتول های طلا و یا شمش طلا نیز در بیاورید.

در اخر تمامی لوازم خود را تمیز کنید و ان هارا دور از دسترس کودکان قرار دهید.

 

می‌توانید برای آگاهی از آخرین اخبار طلا و سکه و نیز مشاهده ی جدیدترین مقاله ها، به  طلای اب شده مراجعه نمایید.

1398/10/26,10:49:00 | Talaabshode

دیدگاه خود را به اشتراک بگزارید :

0 / 30