صفحه اصلی
قیمت طلا و ارز لحظه ای (ریال)

قیراط به چه معنی است؟

همه ی شما در هنگام خرید طلا و جواهرات واژه ی قیراط را شنیده اید ولی آیا تا به حال به این فکر کرده اید که قیراط چیست و ازکجا امده است؟ با ما همراه باشید تا به تفصیل به این پرسش پاسخ دهیم.


تاریخچه‌ی واژه‌ی قیراط

واژه‌ی قیراط برای اولین بار در اواسط قرن پانزدهم از زبان فرانسه به زبان انگلیسی وارد شد. فرانسه زبانان نیزاین واژه را ازایتالیایی ها (carato) یاد گرفته بودند و ایتالیایی ها خود نیز ازعرب زبانان این واژه (قیراط) را وام گرفتند. درهمین زمان به مرور قیراط (قیرات) وارد زبان فارسی شد. اگرچه ریشه‌ی اصلی این واژه (keration) نیز از زبان یونانی و واژه‌ی (carob) به معنی درخت کارُب گرفته شده بود در آن زمان یونانیان و رومیان از دانه‎ی این درخت به عنوان واحد اندازه گیری استفاده می‌کردند ولی مدرکی دال بر اینکه برای اندازه گیری طلا از آن استفاده می‌شد وجود ندارد.

 

تعدادی سکه ی طلا 24 عیار در یک جعبه ی قدیمی

 

اما سوال اینجاست که:

چگونه قیراط تبدیل به واحد اندازه گیری طلا شد؟

در سال 1873 آلمانی‌ها سکه‌ای به نام مارک درست کردند که 24 قیراط (معادل 4.8 گرم) وزن داشت واز طلا ساخته شده بود. ولی ازآنجایی که طلای خالص به شدت نرم است و برای ساخت سکه یا جواهرات نمی‌توان از آن استفاده کرد طلا را با الیاژهای مختلفی همچون مس ترکیب می‌کنند تا دارای ساختار مناسب شود. در ساخت سکه های مارک از طلای 24 عیار و مس استفاده می‌شد تا استحکام کافی داشته باشد. در چنین حالتی 90 درصد سکه ی مارک از جنس طلا بود. از طرفی این سکه 24 قیراط وزن داشت. در طی زمان کم کم قیراط برای اندازه گیری این سکه و در نتیجه طلا به کار برده شد.

 

سکه های قدیمی مارک و سیلیکاواحد قیراط

قیراط یک واحد اندازه گیری برای وزن الماس، طلا و دیگر سنگ های زینتی است یک قیراط معادل 200 میلی گرم است (0.200 گرم) است. از طرف دیگر هر قیراط معادل 200 سوت است و از آنجایی که هر 1000 سوت معادل یک گرم است. در نتیجه هر 5 قیراط ، وزنی برابر با 1 گرم دارد. در این صورت نیز می‌توان گفت یک قیراط (قیرات) معادل یک بیست و یکم مثقال و 0.007055 اُنس است.

 

قیراط و الماس

سنگ‌های قیمتی، مانند الماس‌، به قیراط فروخته می‌شوند در حال حاضر یک قیراط دقیقاً برابر با 0.2 گرم می‌باشد. هر قدر قیراط یک سنگ قیمتی افزایش یابد، قیمت آن با نرخی افزایشی، افزایش می‌یابد. اما سوالی که پیش می اید این است که چرا؟ چون هر چقدر سنگ قیمتی بزرگ‌ تر باشد کمیاب تر خواهد بود. برای مثال کمتر از یک در یک میلیون سنگ قیمتی الماس خام استخراج شده به اندازه‌ای بزرگ هستند که بتوان با آن یک سنگ تراش خورده یک قیراطی ساخت. پس به ازای افزایش هر قیراط در وزن، شما طبیعتا مبلغ بیشتری پرداخت خواهید کرد.

 

اندازه های مختلف الماس از نیم قیراط تا پنج قیراط

الماس های جادویی

بعضی از واحد های قیراط به عنوان وزن های جادویی شناخته می شود. اگر چه تفاوت بصری بین این الماس ها وجود ندارد و به سختی کسی متوجه تفاوت الماس یک قیراطی و 0.99 قیراطی می‌شود. ولی تفاوت قیمت بسیار زیادی بین آن‌ها وجود دارد. الماس های نیم قیراطی، هفتاد و پنج قیراطی و یک قیراطی به عنوان وزن های جادویی شناخته می‌شوند.

 

تعدادی الماس یک قیراطی و نیم قیراطی و هفتاد و پنج قیراطی در کنارهم

 

می‌توانید برای آگاهی از آخرین اخبار طلا و سکه و نیز مشاهده ی جدیدترین مقاله ها، به طلای اب شده مراجعه نمایید.

 

1399/2/1,12:10:00 | Talaabshode

دیدگاه خود را به اشتراک بگزارید :

0 / 30