صفحه اصلی
قیمت طلا و ارز لحظه ای (ریال)

الماس و دانستنی هایی راجع به سنگ قیمتی

قرن‌هاست الماس به عنوان سنگ قیمتی و جواهری بسیار با ارزش، مورد توجه بشر بوده است.شکل زیبا، درخشندگی و کمیاب بودن از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد این جواهر است که آن را از سایر سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی متمایز ساخته است. در این مقاله طلا اب شده قصد داریم 10 حقیقت شگفت انگیز راجع به این سنگ زیبا را با شما درمیان بگذاریم. با ما همراه باشید.

 

 

 


جواهری از جنس کربن

الماس (diamond) تنها سنگ قیمتی است که تک عنصری است. به عبارت دیگر این جواهر تنها از کربن ساخته شده است و 99.95 درصد آن کربن خالص است که صد ها سال زیر زمین تحت فشار و دمای بسیار بالا قرار می‌گیرد. این شرایط باعث ایجاد ارایش مولکولی خاصی در اتم‌های کربن می‌شود که در نهایت این جواهر را می‌سازد. از آن‌جایی که این سنگ قیمتی در اعماق زمین وجود دارد تنها زمانی بر سطح آورده می‌شود که اتش فشانی فوران کند. به همین علت است که این سنگ گران قیمت بسیار کمیاب است.

 

سنگ الماس تیفانی درون انبر

ریشه در یونان

ریشه‌ی کلمه‌ی الماس (diamond) یونانی است و از واژه‌ی اداماس (adamas) وام گرفته شده است. اداماس در زبان یونانی به معنی تسخیر ناپذیر و یا غیر قابل دسترس است.

 

 سنگی قیمتی هم سن دایناسورها

هر الماس بیش از میلیون‌ها سال سن دارد. در بعضی موارد بیش از سه میلیون سال یک جواهر قدمت دارد.

 

سخت ترین عنصر طبیعت

این سنگ قیمتی بیشترین سختی را در طبیعت دارد تنها سنگی که می تواند یک الماس را خراش دهد یک الماس دیگر است.

 

الماس، اشک خدایان یونان و روم

رومیان و یونانی‌ها در زمان باستان بر این عقیده بودند که الماس اشک خدایان و یا خرده‌های ستارگان است که از آسمان بر زمین می‌افتد. رومیان همچنین معتقد بودند که تیر کمان کیوپید (خدای عشق) از الماس ساخته شده است. شاید بنا بر همین عقاید است که از این جواهر به عنوان سنگ انگشتر‌های نامزدی و به عنوان نمادی از عشق استفاده می‌شود.

 

چند عدد الماس تراش خورده در کنارهم

دفع بلا به کمک الماس

هندوهای باستان عقیده دارند که این جواهر شر را دفع می‌کند. به همین دلیل است که از این سنگ قیمتی در چشم‌های مجسمه‌های مذهبی باستانی استفاده می‌شده است.

 

جواهر پادشاهان

در فرهنگ باستان باور بر این بود که این جواهر قدرت و شجاعت بسیاری برای کسی که آن را به همراه دارد به ارمغان می‌آورد. به همین دلیل بسیاری از پادشاهان در جنگ‌های تن به تن به روی زره خود الماس کار می‌گذاشتند.

 

پزشکی به نام Diamond

در قرون وسطی تصور بر این بود که الماس خاصیت درمانی دارد و از این سنگ قیمتی در درمان بیماری های مزمن، خستگی و حتی بیماری های روانی استفاده می‌شد.

 

لوسی ستاره از از جنس الماس

جالب ترین خبری که در چند سال اخیر راجع به الماس منتشر شد راجع به سیاره‌ای بود که در سال 2004 کشف شد. دانشمندان بر این باورهستند که بیشتر این سیاره از کربن ساخته شده است و یک سوم آن الماس خالص است. این سیاره در نزدیکی ستاره‌ای در کهکشان راه شیری قرار دارد. محققان نام آن را cancri 55 گذاشته اند. جالب تر از این خبر کشف ستاره‌ای بود که کاملا از الماس ساخته شده است و 10 میلیون تریلیون تریلیون قیراط وزن دارد.اسم این ستاره را به یاد یکی از اهنگ های گروه بیتلز (beatles) لوسی گذاشته‌اند.

 

شکل و اندازه‌ متنوع

الماس در انواع شکل و ساز وجود دارد این روزها با پیشرفت تکنولوژی‌های تراشکاری این سنگ قیمتی را به شکل‌های متفاوت برای ساخت زیورالات مورد استفاده قرار می‌دهند.

 

سنگ قیمتی در اشکال و اندازه های مختلف

 

می‌توانید برای آگاهی از آخرین اخبار طلا و سکه و نیز مشاهده ی جدیدترین مقاله ها، به طلای اب شده مراجعه نمایید.

1399/3/22,7:45:00 | Talaabshode

دیدگاه خود را به اشتراک بگزارید :

0 / 30