صفحه اصلی
قیمت طلا و ارز لحظه ای (ریال)

سرمایه گذاری در بازار طلا چگونه است؟

شاید شما هم جز آن دسته از افرادی باشید که به دنبال فرصت های جدید برای درآمد زایی و سرمایه گذاری می‌گردید ولی نمی‌دانید از کجا شروع کنید و میان گزینه‌های متفاوت سردرگم شده‌اید در این مقاله سعی میکنیم بازار طلا و نحوه ی ورود به آن و چالش‌های پیش روی شما را باهم بررسی کنیم.


چگونه در بازار طلا سرمایه گذاری کنیم؟

 

در حالت کلی کسانی که به دنبال سرمایه گذاری در بازار طلا هستند به سه دسته تقسیم می‌شوند:

1.آن‌هایی که به صورت فیزیکی و مستقیم  طلا و یا طلای اب شده خریداری می‌نمایند.

2.آن‌هایی که با خرید سهم ای تی اف ETF (صندوق های قابل معامله در بورس) در بازار طلا به سود مورد نظر دست می‌یابند.

و یا آن‌هایی که در بازار کالای مربوطه به خرید و فروش طلا و یا شمش طلا اقدام می‌کنند.

هر فرد با توجه به شرایط و محدودیت‌های خود شیوه‌ی منحصر به فردی را در پیش می‌گیرد برای مثال:

سرمایه گذاران مبتدی ممکن است اقدام به خرید سکه کنند، در حالی که سرمایه گذاران خبره و حرفه‌ای تر استراتژی‌های متفاوتی را در این بازار به کار گیرند.

 

 

چندین راه برای سرمایه گذاری در بازار طلا وجود دارد:

خرید خود فلز طلا، خرید سهام های طلا و یا استفاده از قرارداد اختیار طلا که در ادامه‌ی همین مقاله راجع به ان توضیح خواهیم داد. 

 

افراد مبتدی که وارد بازار سرمایه گذاری طلا می‌شوند معمولا نسبت به خرید شمش طلا و سکه کشش بیشتری دارند. اگرچه سرمایه گذاری در صندوق‌های ای تی اف ETF (صندوق قابل معامله در بورس) بازار طلا و یا خرید سهام های معادن طلا، فرایند راحت‌تر و کم هزینه‌تری برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود. ولی سرمایه گذاران حرفه‌ای ممکن است وارد معاملات فردایی طلا شوند. (به معاملاتی گفته می‌شود که بر اساس پیش بینی سرمایه گذاران در مورد نرخ طلای فردا انجام می‌گیرد و در واقع سرمایه گذاران می‌کوشند تا با حدس درست درباره‌ی بالا پایین شدن قیمت طلا به سود دست یابند.)

 

شمش های طلای چیده شده در کنار هم

 

خرید شمش و سکه طلا

در مقایسه با بازار کالاهای دیگر، طلا بیشتر در دسترس عموم قرار دارد و هر کسی می‌تواند به راحتی آن را در قالب شمش و یا سکه از بازار طلا خریداری نماید.

شمش‌های طلا در اندازه و شکل‌های مختلفی وجود دارد. با این وجود سکه انتخاب مطمئن‌تری برای سرمایه گذاران مبتدی محسوب می‌شود. سکه ها در دو نوع طرح قدیم و جدید در بازار موجود است. به سکه هایی که از سال 1358 تا 1370 ضرب ‌اند سکه‌ی طرح قدیم و به سکه هایی که از سال 1370 به بعد ضرب شده‌اند سکه‌ی طرح جدید (سکه امامی) گفته می‌شود. اگرچه این دو نوع سکه از نظر عیار تفاوتی باهم ندارند اما معمولا خرید سکه ی طرح جدید (امامی) برای سرمایه گذاری توصیه می‌شود. به یاد داشته باشید در هنگام خرید از مورد اعتماد بودن فروشنده (چه به صورت انلاین و چه در بازار طلا) اطمینان حاصل نمایید.

 

همان طوری که می‌دانید نحوه‌ی نگهداری از سکه های طلا نیز حائز اهمیت است می‌توان آنها را در یک گاو صندوق خانگی و یا صندوق امانات بانک نگهداری کرد.

فراموش نکنید که اگر تعداد سکه هایتان زیاد است باید آن ها را بیمه کنید!

 

جواهرات و زیورالات با طرح هایی مدرن در کنار هم

 

سرمایه گذاری با زیور الات

جواهراتی همچون طلا نه تنها می‌توانند به عنوان زیورالات مورد استفاده قرار گیرند بلکه می توانند سرمایه نیز باشند. برای ارزشمندتر کردن طلا و همین طور زیبا و شکیل کردن آن معمولا طلا را با فلزات دیگری ترکیب کرده و الیاژ های گوناگونی از آن را تهیه می‌کنند. حتی گاهی این جواهرات دارای ارزش معنوی نیز هستند. خصوصا زمانی که از عزیزی به ارث می‌رسند و به عنوان میراث و یاد گاری بر جای می‌مانند.

 

اگر هدف شما تنها سرمایه گذاری باشد خرید جواهرات انتخاب چندان معقولی به نظر نمی‌رسد. چرا که با هزینه‌های اضافه شده بر طلای مورد نظر مانند اجرت، مالیات بر ارزش افزوده و سود، قیمت تمام شده‌ی آن نسبت به طلای اب شده بسیار بیشتر می‌شود. در ضمن فراموش نکنید که همیشه پیش از خرید طلا درصد خلوص آن را چک کنید تا طلای 14 قیراطی را به اسم طلای 18 قیراطی به شما نفروشند.

اگرچه سرمایه گذاری در بازار طلا نسبت به سرمایه گذاری در بازار نفت یا بازار موادغذایی راحت‌تر است اما چندان هم بدون دردسر نیست! چرا که هزینه‌های مبادله، نگهداری و بیمه نیز به آن اضافه خواهد شد و

از آنجایی که سرمایه گذاران بیشتر جذب بازار های سیال و کم ریسک می‌شوند. ممکن است به سرمایه گذاری در صندوق های ای تی افETF  (صندوق قابل معامله در بورس) توجه بیشتری نشان دهند.

 

مقدار شاخص سهام طلا و بورس روی وبسایت مربوطه و صفحه موبایل

 

خرید سهام طلا

در حالت کلی قیمت سهام طلا نسبت به خود طلا افت و خیز بیشتری دارد. شرکت‌های مستقل و فعال این زمینه نیز گاهی در این بالا و پایین شدن قیمت تاثیرگذار هستند. حتی گاهی عوامل سیاسی و محیطی نیز روی قیمت سهام طلا تاثیر گذارند. بنابراین سرمایه گذاری در صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) که دارای سهم طلا هستند. اگرچه ریسک بیشتری دارد ولی نسبت به خرید سکه و شمش، سود بیشتری نیز عاید سرمایه گذاران می‌کند.

 

یک قرارداد که روی ان خودکار طلایی و شمش طلا قراردارد کنار انپول و سکه های طلایی قرار گرفته است

 

خرید قرارداد های اتی طلا

سرمایه گذاران حرفه ای که نمی‌خواهند سرمایه ی زیادی را در بازار طلا درگیر کنند ممکن است به خرید قرارداد اتی طلا و یا خرید سهام ای تی اف (ETF) فکر کنند.

 

خریداران این قراردادها اختیار دارند - هیچگونه اجباری برای آن ها وجود ندارد - که دارایی خود (در اینجا طلا) را با قیمت مشخص و تعیین شده‌ای در مدت زمان مشخصی از زمان خرید آن قرارداد خرید و فروش کند. به بیان ساده‌تر شما طلای امروز را به قیمت فردا خرید و فروش می‌کنید این قراردادها می‌توانند هم در زمانی که قیمت طلا بالا می‌رود هم زمانی که پایین می‌آید مورد استفاده قرار گیرد. اگر حدس شما اشتباه باشد بیشترین ریسک خرید این قرارداد کارمزدی است که بابت خرید آن پرداخت کرده‌اید.

 

سنگ طلای استخراج شده از معدن

 

خرید سهام معادن طلا

اگر شما به هر دلیلی نمی‌خواهید مستقیما وارد بازار طلا شوید، می‌توانید خرید سهام معادن طلا را در نظر بگیرید اما همیشه حواستان باشد که سهام طلا الزاماً با بالا پایین شدن شاخص طلا تغییر نمی‌کند. چرا که  شرکت‌های حفاری معادن براساس عملکرد فردی و با توجه به سود و زیان وارد شده بر شرکت خود اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند و با توجه به این موضوع ارزش سهام آن‌ها از یکدیگر متمایز می‌شود وهیچ اطمینان و دارایی فیزیکی در صورت عدم موفقیت شرکت مذکور برای شما وجود ندارد.

در پایان باید گفت اگر به خرید طلا به چشم یک سرمایه گذاری مستقل و استراتژی تنوع سبد سرمایه گذاری‌های خود فکر می‌کنید ای تی اف ها و یا همان صندوق‌های مورد معامله‌ی بورس (ETF) بهترین انتخاب هستند. ولی اگر ریسک پذیر نیستید و نیاز به اطمینان خاطر دارید خرید طلا یا طلا ابشده و مالکیت فیزیکی بر روی آن انتخاب بهتری برای شماست.

 

می‌توانید برای آگاهی از آخرین اخبار طلا و سکه و نیز مشاهده ی جدیدترین مقاله ها، به طلای اب شده مراجعه نمایید.

1399/1/31,6:14:00 | Talaabshode

دیدگاه خود را به اشتراک بگزارید :

0 / 30