صفحه اصلی
قیمت طلا و ارز لحظه ای (ریال)

اجرت ساخت طلا و درصد چیست؟

خرید و فروش طلا از جمله معاملاتی است که زمان و مکان مشخصی ندارد و در هر زمان شما ممکن است به خرید و یا حتی فروش طلا اقدام کنید. با توجه به نوسانات موجود در بازار افراد زیادی، چه سرمایه گذاران مبتدی چه افراد حرفه‌ای و خبره شروع به سرمایه گذاری در این بازار کرده‌اند. بالا پایین شدن‌های لحظه‌ای طلا و بالا رفتن قیمت آن نیز به این مسئله دامن زده است. با این اوصاف داشتن اطلاعات درباره‌ی اجرت ساخت و درصد امری بسیار ضروری و کارآمد می‌باشد که در این مقاله آن را برای شما توضیح می‌دهیم.


اجرت ساخت

طلای خام آنقدر نرم است که اصلا شکل پذیر نیست. به همین دلیل  آن را با عناصر مختلف ترکیب می‎‌کنند تا آلیاژهای گوناکونی به دست می‌آورند. تمامی طلا فروشان وکارگاه‌های طلاسازی بابت زحماتی که می‌کشند و طلا را شکل می‌دهند و آن را به شکلی زیبا و قابل استفاده در می‌آورند اجرت و یا مزد دریافت می‌کنند و بنا براینکه چه قدر زحمت کشیده‌اند؛ این کار را با دست انجام داده‌اند و یا با ماشین و قالب، مقدار اجرتی که دریافت می‌کنند متفاوت است. بدیهی است هرچه قدر طلا ظریف‌تر کار شده باشد و هنر بیشتری در آن به کار رفته باشد اجرتش نیز بیشتر می‌شود.

اولین نکته‌ای که باید بدانید این است که اجرت و درصد طلا به ازای هر گرم است. یعنی هر گرم طلای ساخته شده در اجرت و وزن ضرب می‌شود. با سود طلا فروش و مالیات بر ارزش افزوده جمع می‌شود و قیمت کل به دست می‌آید.

قیمت روز طلا + اجرت ساخت + 7 درصد سود + 9 درصدمالیات بر ارزش افزوده × وزن = قیمت کل

 

تبدیل هر انس طلا به گرم

 

همان طور که می‌بینید در این فرمول تمامی قیمت‌ها مشخص است. قیمت روز طلا و وزن آن عدد مشخصی است .7 درصد سود و مالیات بر ارزش افزوده نیز معلوم است. تنها عددی که در این فرمول تغییر می‌کند اجرت ساخت طلا است.  شما با دانستن این فرمول می‌توانید به راحتی دریابید که طلا فروش چه مقدار اجرت از شما گرفته است.

 

برای مثال: با فرض اینکه اجرت ساخت طلای ما 100 هزار تومان است و قیمت روز هر گرم طلا 630 هزار تومان است و وزن طلای ما دو گرم است پس:

930536 = 2 × 9% + 7% + 637000 + 100000

 

بسیاری از طلافروشان تمامی موارد ذکر شده در اینجا را در فاکتور خود وارد نمی‌کنند. بنابراین بعد از خرید طلا حتما از آنها بخواهید فاکتور کامل را به شما تحویل دهند. خودتان نیز یک دور محاسبات را انجام دهید تا مطمئن شوید که حساب و کتاب ها به درستی صورت گرفته است و اجرت و مزد اضافه‌ای از شما نگرفته‌اند. دقت کنید که در فاکتور طلای خریداری شده کد فروشگاه و آدرس نیز ذکر شده باشد و فراموش نکنید که فاکتوری که طلا فروش به شما می‌دهد در واقع سندی است بر اصل بودن عیار و وزن طلا. بنابراین حتما رسید را از فروشگاه با جزئیات کامل دریافت کنید. 

 

درصد طلایی چیست؟

بعضی از کارگاه‌ها و کارخانه‌های ساخت طلا درصدی را به عنوان درصد طلایی از طلا فروش می‌گیرند. اما درصد طلایی چیست؟

مفهوم بسیار ساده‌ای دارد. برای مثال فروشنده 100 گرم طلا از کارگاه خریداری می‌کند. اما باید 1 درصد طلایی نیز پرداخت کند. یعنی به ازای هر صد گرم طلا که می‌خرد باید صد گرم به علاوه 1 درصد پرداخت کند. یعنی همان 101 گرم. در واقع به اندازه ی یک درصد وزن ترازو طلا فروش باید مبلغی را به عنوان درصد طلایی پراخت کند.

 

محاسبه درصدی طلا چیست؟

باید بدانید همه‌ی طلا فروشان به این شیوه اجرت خودشان را حساب نمی‌کنند. بلکه به صورت درصدی از شما مزد و یا اجرت را دریافت می‌کنند. مثلافروشنده‌ای به شما می‌گوید اجرتش 18 درصد است. یعنی 18 درصد از قیمت روز طلا را به عنوان اجرت می‌گیرد.

 

به این مثال توجه کنید:

فرض کنید قیمت روز طلا 637 هزارتومان است و اجرتی که طلا فروش از شما می‌گیرد 18 درصد است. کافی است تا قیمت روز طلا را در اجرت آن ضرب کنید تا اجرت طلا مشخص شود:

114.660 = %18 × 637000

 

تنها نکته ی مهمی که باید به آن توجه کنید این است:

اجرت و دستمزد کارهای درصدی متناسب با نوسانات بازار طلا و تغییر قیمت ان کم و زیاد می شود.

 

بیشتر بخوانید:

چطور عیار طلا را تعیین کنیم؟

بهترین ارزهای دیجیتال کدام‌اند؟

چیزهایی که هر فرد در بورس باید بداند!

 

دستمزد ترکیبی چیست؟ 

در بعضی مواقع دستمزد و اجرتی که فروشنده از شما می‌خواهد به صورت ترکیبی از درصد طلا و گرم است. برای مثال 60 هزار تومان و 5 درصد بابت اجرت طلا از شما دریافت می‌کند.

در چنین حالتی ابتدا باید 5 درصد آن را حساب کنید سپس با 60 هزارتومان جمع کنید و کل مبلغ دستمزد و اجرت طلا را به دست آورید.

 

می‌توانید برای آگاهی از آخرین اخبار طلا و سکه و نیز مشاهده ی جدیدترین مقاله ها، به  طلای اب شده مراجعه نمایید.

1398/10/26,10:39:00 | Talaabshode

دیدگاه خود را به اشتراک بگزارید :

0 / 30